Hiába hallgatod, nézed meg, olvasod el a rengeteg információt, ha aztán nem állsz neki megvalósítani, vagyis a marketinghez nem milliók kellenek, hanem elsősorban kitartás.
Természetesen megveheted az összes varázscsomagot, amit kapni lehet, de tudnod kell, hogy valójában nem a „titkos” tudást fizeted meg, hanem csupán azt az időt, amit egy vagy több ember arra fordított, hogy a gép előtt ülve átfordítson különböző angol cikkeket, felvételeket készítsen, aztán reklámozza a kész “marketingcsoda” terméket. Ezzel igazából nincs semmi baj, az idő több mint pénz. De önmagukban ezektől a csodatermékektől nem leszel sem sikeres, sem guru.
A 3K elve
Ha kisvállalkozóként nem tudsz/akarsz százezreket áldozni pár órányi olyan hanganyagra, meg pár pdf-re, amikhez hasonló (sok esetben jobb) minőségűt akár a netről is összeszedhetsz egy kis időbefektetéssel, akkor sopánkodás helyett legyél kreatív, következetes és kitartó a jövőt illetően.
Ez fokozottan igaz a webáruház tulajdonosokra: ők azok, akik miután feltöltöttek magukhoz 1000-2000 terméket, hátradőlnek, és úgy érzik, mindent elkövettek a vevőszerzésért, pedig a vásárlószerzés most kezdődik csak igazából el.
A hatékony webshop üzemeltetéshez szemléletváltás kell
Egy online áruház nyereséges működéséhez szükséges, hogy minden munkatárs megértse az elektronikus kereskedelem és a hozzá kapcsolódó marketing működését.
A bevezetés egyszerű lépésekben megfogalmazva:
1. Előkészületek (marketing/értékesítési stratégia),
2. A folyamatok megtervezése (Értékesítési folyamat),
3. Online áruház elkészítése (Grafika, tartalom, alkalmazások…),
4. Termékek feltöltése és az áruház üzemeltetés.
Először is…
Sok leendő internetes áruház tulajdonosnál az első kérdés az, hogy „mennyibe is kerül egy webáruház?”
Két-hárommondatos levelek után várnak pontos árajánlatokat. Olyan ez, mint amikor valaki autót szeretne, és ennyit ad meg: „Kellene egy autó, 4-en ülnénk bele, férjen el a csomagtartóban pár bőrönd is ha kell.” Na most erre egyetlen értékesítő sem tud konkrét árat adni, legfeljebb ennyit: „5”.
Szintén komoly probléma a cél, a küldetéstudat és saját értékek ismeretének hiánya, ezek nélkül az egész webáruház csak a levegőben fog lógni.
Vagyis aki komolyan szeretne foglalkozni az online értékesítéssel, annak először egy nagyon komoly tervezési folyamaton kell átesnie. Meg kell találnia azokat a saját, egyediséget megmutató értékeket, melyek megkülönböztetik a többi webáruháztól. A stratégiának ezt az egyedi értéket is tartalmaznia kell.
A top 5 webáruház marketing hiba
1. Szegényes a piackutatás
Meg kell vizsgálnod, hogy a terméked eladható-e egyáltalán az internet segítségével, ha igen, akkor milyen formában. Meg kell vizsgálni a már létező konkurencia árait, milyen áron kínálják ők a termékeidet: hiszen lehet, hogy ők olcsóbban tudják kínálni, mint amennyiért te be tudod szerezni a nagykereskedésben. Mekkora bevételt szeretnél elérni?
2. Mindenkinek mindent el akarsz adni
A piackutatás elvégzése után határoznod kell, hogy adott termékcsoporton belül először melyik termékeket is szeretnéd értékesíteni, és ezekből mekkora mennyiséget szeretnél forgalmazni.
Minél magasabb a termék száma, annál nagyobb erőforrásokra lesz szükséged: a feltöltések, az árak frissítésének tekintetében, de a termékek beszerzésénél és a rendelés teljesítésének esetében is. A több terméknek persze van előnye is: a Google találati listájában több potenciális vevőt érhetsz el.
Első lépésként mindenképpen ajánlatos végiggondolni, hogy mennyi időt tudsz naponta az webáruházaddal tölteni, ez határozza meg minden további lépést. Ha sok időd nincs a webáruházadra, de ügyesen pozícionálod magadat egy szűk területen (NICHE piac), a vásárlók a termékcsoportod szakértőjeként tartanak majd számon.
3. Gyenge webshop rendszert használsz
A rossz webáruház ismérve, hogy lassan töltődik be, nem mutatja be megfelelően a termékeket, nem keresőbarát, nem nyújt pozitív élményt vásárláskor, és nincs mobilbarát verziója.
A legtöbb esetben csúnya, ronda, nem áttekinthető, és az elemek felépítése átgondolatlan. Az áruház designnak szolgálnia kell a vásárlókat, meg kell szólítania őket. A design során kerüld a flash animációkat, a hatalmas, mozgó fejléc grafikát – ma már senkit sem érdekel ez a megoldás. Ne használj olyan grafikai megoldásokat, melyek feleslegesek és nincs feladatuk. A háttér inkább fehér (vagy világos) színű legyen, az olvasóhatóság szempontjából a betűszín minél sötétebb, kontrasztosabb.
4. Nem felhasználóbarát a struktúra
Számos tanulmány mutatja azt, hogy a webáruházadba érkező 100 látogatóból 1-2 fog majd vásárolni!
Természetesen vannak kivételek, vannak olyan online áruházak, amelyek a NICHE piacokon maximális konverzió-optimalizálás után akár a 20-30%-os értéket is elérik. A konverzió a webáruházad felhasználhatóságának javulásával fog emelkedni.
Minél több funkciónélküli elemet használsz, annál nagyobb az esélye annak, hogy a leendő vásárlóid elvesszenek a felesleges információk tömegében, és a “Vásárlás” gomb megnyomásától is mind messzebb kerüljenek.
5. Agyonzsúfolod a webáruházat
Figyeld meg, hogy a legmenőbb webáruházakat milyen könnyű átlátni. Ha sok felesleges grafikát, és egyéb lehetőséget zúdítasz az oldaladra látogatók nyakába, inkább elkattintanak róla, semmint hogy végigkínlódják a vásárláshoz vezető utat. A legtöbb magyar webáruházban nincs kiépítve az értékesítési tölcsér sem, ez is a biztos bukáshoz vezet.

Még 5 olyan hiba, amelyet ne kövess el
1. Rossz kulcsszavakra építesz
Az online kereskedelem egyik eszköze a kulcsszó kutatás, ennek rossz értelmezése következtében olyan látogatókat vonzol be (mind a keresőkből, mind a hirdetések által), akik nem is akarnak vásárolni, vagy éppen mást keresnek, mint amit eladni szeretnél.
2. Gyenge és hibás szöveges tartalom
Vezető hiba, hogy a termékoldalakon nincs normális tartalom: “Nincs megjeleníthető kép”, “A termékhez nem érhető el leírás”, “Nincs leírás, érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon”, stb. . Ennél semmivel sem jobb az, ha csak egy mondat szerepel: “A képen látható termék kék színben is elérhető”.
A tapasztalat szerint kb. 500 karakter-es termékleírástól kezdődik a siker, ez már elég ahhoz, hogy át tudd adni a potenciális vásárlóknak a szükséges információkat. Ha 5-10 másodperc alatt nem találja meg az érdeklődő a szükséges információkat az oldaladon, lelép.
3. A termék bemutatása a termékről szól
Nem csak a termék specifikációinak (képek, méret, súly, stb.) bemutatására van szükség, hanem a vágykeltésre is: Ne a termékedet reklámozd, hanem a vevőről és problémáiról beszélj!
Ha ügyes akarsz lenni, ne azt írd le egy tollnál, hogy:
“Ez a töltőtoll olyan speciális tintával rendelkezik, ami nem maszatol.”
Írd inkább ezt:
“Felejtse el a tintamaszatos papírt, és az összekent ujjakat. Speciális, szupergyorsan száradó tintánkkal élmény lesz írni!”
4. Nem méred a hatékonyságot
A Google Analytics teljesen ingyenes statisztikai rendszere rámutat a látogatóid, potenciális vevőid szokásaira, azokra a tulajdonságokra, hogy honnan és hova érkezve, hogyan, merre lépkedve, mit is vásárolnak. Sok webáruház még ma sem mér semmit, csak a látogatók számát, és azt, hogy hányan vásároltak az adott napon. Nem követik a látogatók mozgását, nem tudják, hogy melyik oldalon lépnek le a legtöbben, hol nem tudnak tovább navigálni és így tovább...
5. Nem ismered a Pareto elvet
A Pareto elv nagyon egyszerű, és szinte mindenre igaz a világon:
“A Pareto-elv, más néven a 80–20 szabály kimondja, hogy számos jelenség esetén a következmények 80%-a az okok mindössze 20%-ára vezethető vissza.” (Wikipédia)
Ez pedig webáruházakra is nagyon igaz! A webáruházad bevételének mintegy 80%-át a feltett termékek 20%-a fogja hozni, ha hiszed, ha nem.
Ez az arány pedig optimalizálható: ha megnézed, hogy melyik az a 20 százalék, mely a bevételed nagy részét adja, akkor jobban meg tudod tervezni az értékesítési folyamatot, termékajánló rendszerrel a bevételed maximalizálását tudod majd elérni. Sok vásárló szereti, ha azokat a termékeket kínálják neki, amikre szükségük van, és amire vágynak.